donderdag 27 november 2014

Je kledingkast

Bijna elke jonge vrouw heeft er last van. Je kledingkast puilt uit van de spullen. Terwijl je de meeste niet meer aandoet of veel te klein is. Het op orde houden van je kledingkast is een heel gedoe. Vandaag geef ik jullie tips over het beheren van je kledingkast.


Organiseren
Het is natuurlijk heel belangrijk om je kledingkast netjes te houden. Zo is alles heel erg georganiseerd en heb je overzicht over je kleding.
In de meeste kledingkasten liggen de soorten bij elkaar, broeken bij broeken, shirts bij shirts, jurkjes bij jurkjes en ga zo maar door. Terwijl het eigenlijk slimmer is om het op de jaargetijden neer te leggen en dan ook nog eens voor wat voor soort het is. "Werk, vrije tijd of speciale gelegenheden" 

Inventaris
Dit is ook wel een belangrijk deel van je kledingkast. Het zijn natuurlijk je kleren. En die wil je wel goed op orde houden. Je kunt alles uitzoeken en soort bij soort neerleggen. Zie je dat je bijvoorbeeld 6 spijkerbroeken hebt en twee korte rokjes, dan kun je overwegen om een wat langere nette rok te kopen. Ook als je alles heel mooi ophangt heb je een betere overzicht dan wanneer je het zou opvouwen. Je kunt hierbij alles heel mooi laten overlopen in kleur. En je kunt ook shirtjes bij elkaar hangen die alleen op die ene speciale broek passen. Tip: als je kleding gaat ophangen kun je beter allemaal van de zelfde kledinghangers gebruiken. Dit helpt vooral om de kledingkast rustig te houden.


Weggooien van kleding
Ja ik weet dat het moeilijk is, en ik heb er zelf ook heel veel last van. Ik kan het niet. Alleen soms lukt het me wel en dan kijk ik naar deze basisregels om je kledingkast op te ruimen. 
Versleten kleding weggooien:
Het klinkt o zo logisch maar het is vaak toch moeilijk. Aan veel van deze kleding zit een herrinering of hij staat je gewoon goed. Alleen als het versleten is moet het gewoon weg. Dit is hetzelfde als er hele erge vlekken in zitten. Dan moet je het ook gewoon weggooien, want je wilt natuurlijk niet voorschut lopen. 
Tweejaarregel:
Dit is een van de hoofdregels. "Wat je langer dan twee jaar niet hebt gedragen kan weg" dit geld natuurlijk niet voor kleding voor speciale gelegenheden. Of je nu echt precies naar twee jaar kijkt maakt niet uit. Het gaat er eigenlijk gewoon om dat je beseft wanneer je het voor het laatst aan had.
Vervangingsregel:
Koop je iets nieuws, gooi dan iets ouds weg. Het klink wel zo makkelijk alleen als je het echt gaat doen wordt het steeds makkelijker. En je kledingkast blijft zo gewoon helemaal netjes. 

Kleding uitproberen
Weet je niet zeker of je het weg wilt doen? Pas het aan! Zo kun je altijd nog kijken of je het wilt houden. Terwijl je voor de Spiegelstraat kun je dan verschillende vragen aan jezelf stellen om te beslissen of je het nog wilt houden.
- Is het nog niet versleten?
- Voel ik me er nog goed in?
- Past het nog perfect? 
- Heb ik nog voldoende kledingstukken die ik erbij kan dragen?
- En ziet het er nog modieus uit. (Deze vind ik zelf niet zo heel belangrijk, want iedereen heeft zijn eigen stijl en als dat nu meschien wat oudere kleding is "who cares") 
Het is wel slim om het kledingstuk weg te gooien als je twee of meer vragen negatief hebt beantwoord.

Ik ga zelf binnenkort ook beginnen aan mijn kledingkast om het op orde te houden. Want heel veel kleding draag ik gewoon niet meer. En ik ben al langzaam begonnen met kleding die ik nooit aangetrokken heb. Deze heb ik wel in de verkoop gedaan. Want ja never usted is gewoon zo goed als nieuw. 

Heb jij je kledingkast al uitgezocht voor de winter?

Veel liefs, Maxine

Geen opmerkingen:

Een reactie posten